ترک اعتیاد با ورزش

ترک اعتیاد با ورزش، چگونه با ورزش از اعتیاد خلاص شویم؟

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

نقش ورزش بر ترک اعتیاد ثابت کرده است که ورزش به‌عنوان یک درمان تکمیلی برای اعتیاد می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. آثار مفید ورزش چه در بهبود خلق‌وخو و چه در علائم ترک برای کمک به اشخاص در بهبودی اعتیاد، جلوگیری از عود و داشتن سلامتی  قابل مشاهده است و حتی ممکن است به ترمیم برخی از آسیب‌های عصبی ناشی از مواد هم کمک کند. تأثیر ورزش بر اعتیاد یک تأثیر مفید و مثبت است که این تأثیر را با شواهد علمی هم می‌توان اثبات کرد. در ادامه این مقاله در مجموعه فنر ورزشی چگونگی ترک اعتیاد با ورزش و همچنین بهترین ورزش برای ترک اعتیاد بیان شده است.

ترک اعتیاد با ورزش

نقش ورزش بر ترک اعتیاد کاملاً چشمگیر و محسوس است. ترک اعتیاد با ورزش از طریق راه‌های زیر ممکن است.

1. ترشح هورمون شادی

وقتی شما ورزش می‌کنید بدن شما دوپامین و اندورفین که همان هورمون شادی‌آور طبیعی است ترشح می‌کند و این سبب ایجاد احساس شادی و لذت می‌شود. ترشح هورمون شادی‌آور طبیعی می‌تواند به کاهش افسردگی و اضطراب کمک کند و به نوبه خود در بهبود اعتیاد یا پیشگیری از ابتلا تأثیرگذار باشد. همچنین ورزش می‌تواند سبب ایجاد حس غرور و موفقیت شود که اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می دهد.

2. کم شدن استرس

ترک اعتیاد با ورزش موجب کاهش استرس افراد می‌شود. افراد می‌توانند برای مقابله با استرس به‌جای روی‌آوردن به مواد مخدر یا الکل به فعالیت بدنی که بهترین آن ورزش‌کردن است، روی‌آورند.

3. بهبود سلامت بدن به‌طورکلی

ورزش‌کردن به طور منظم می‌تواند موجب ارتقا سلامت جسمی شما شود که اغلب در طول دوره اعتیاد به خطر می‌افتد. خواب بهتر، کاهش سطح درد و افزایش سطح انرژی از اثرات سلامت جسمانی است که همه این‌ها موجب بهبودی آسان‌تر افراد می شوند.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید  ساعت خواب در بارداری؛ خواب در بارداری چه تأثیر دارد؟

ترک اعتیاد با ورزش

نقش ورزش بر ترک اعتیاد

طبق توضیحاتی که تا اینجا بیان شد نقش ورزش بر ترک اعتیاد تا حدودی آشکار شد.  همان‌طور که گفته شد ورزش می‌تواند به پروسه ترک اعتیاد کمک کند و مانعی باشد تا افراد بار دیگر سراغ استفاده از مواد نروند. داشتن برنامه ورزشی منظم در ابتدای بهبودی می‌تواند به افراد در حال درمان کمک کند. به همین علت بسیاری از مراکز درمانی ورزش را در برنامه‌های خود گنجانده‌اند. طبق تحقیقاتی که توسط Frontiers in Psychiatry انجام شده، ورزش‌کردن بر بسیاری از مولکول‌های سیگنال‌دهنده و ساختارهای عصبی آناتومیک مغز تأثیرگذار است که تأثیرات داروهای اعتیادآور و مواد را ایجاد می‌کنند. به بیان ساده‌تر ورزش از ایجاد اعتیاد به یک دارو در مغز پیشگیری می‌کند.

برنامه ریزی برای ترک اعتیاد با ورزش

به‌طورکلی داشتن برنامه ورزشی منظم در سبک زندگی، راهی مؤثر در درمان و پیشگیری از اعتیاد است. البته باید به این نکته توجه داشت که ترک اعتیاد با ورزش نباید به‌عنوان جایگزین برای درمان حرفه‌ای اعتیاد در نظر گرفته شود؛ بلکه تنها باید به‌عنوان یک عامل مفید در برنامه پیشگیری و ترک اعتیاد در نظر گرفته شود.

تأثیر ورزش بر ترک اعتیاد

مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر بدن و ذهن شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اعتیاد به مواد مخدر موجب تغییر بدن می‌شود. زمانی که مواد حذف می‌شوند احساس اضطراب و افسردگی بروز می‌کنند. فعالیت بدنی مثل ورزش می‌تواند به کاهش احساسات منفی کمک کند و نتایج مثبتی را به ارمغان آورد. فرقی ندارد که در دوره بهبود از بیماری اعتیاد به سر می‌برید یا سال‌ها از مواد دور بوده‌اید، ورزش منظم با این روش‌ها بر بهبود شما تأثیرگذار خواهد بود.

1. نقش ورزش بر ترک اعتیاد؛ مدیریت استرس

یک مشکل خاص در بهبود اعتیاد استرس است که در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند منجر به عود آن شود. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به کمک آن استرس خود را کنترل کنید و کاهش دهید، ورزش‌کردن است. فعالیت بدنی موجب ترشح هورمون اندورفین در مغز می‌شود که گردش خون را بهبود می‌بخشد و هر دو به کاهش استرس کمک می‌کنند. مدیریت استرس می‌تواند در ترک اعتیاد با ورزش مؤثر باشد.

همچنین بخوانید  تاثیر ورزش بر درد پریودی؛ کدام ورزش‌ها در کاهش درد پریود تأثیرگذارند

ترک اعتیاد با ورزش

2. بهبود کیفیت خواب

در دوره بهبود و ترک اعتیاد داشتن مشکلات خواب غیرمعمول نیست. در واقع عده‌ای از افراد بر این باور هستند که این مواد به آن‌ها کمک می‌کند که راحت‌تر بخوابند و بدین ترتیب شروع به استفاده از الکل و مواد مخدر می‌کنند. ورزش منظم می‌تواند موجب بهبود کمیت و کیفیت خواب شود.

3. خلق‌وخوی بهتر

تغییرات خلقی برای بیمار در حال ترک رایج است؛ زیرا در زمان مصرف مواد، هورمون‌های شادی از طریق مصرف مواد در بدن ترشح می شوند. در دوره ترک کم کم داروها قطع می شوند؛ زیرا با ورزش می‌توان دوباره هورمون‌های شادی و لذت را دریافت کرد.

4. ترک اعتیاد با ورزش؛ افزایش انرژی

این که در زمان دوچرخه‌سواری، شناکردن و دویدن انرژی زیادی مصرف شود طبیعی است؛ اما در ازای تلاشی که می‌کنید، انرژی دریافت می‌کنید، اگر ترک اعتیاد سبب شده که گاهی اوقات احساس خستگی و بی‌حالی داشته باشید، ورزش منظم یکی از راه‌هایی است که می‌تواند انرژی و نشاط را به شما بازگرداند.

5. تقویت سیستم ایمنی

طبق تحقیقات مؤسسه Disease Prevention and Health ورزش منظم می‌تواند به محافظت از بدن شما در برابر بعضی بیماری‌های جدی مثل سکته، سرطان، بیماری‌های قلبی، افسردگی، اضطراب، پوکی‌استخوان و… کمک کند.

بهترین ورزش ‌ها برای ترک اعتیاد

ورزشی که بتواند تأثیر معجزه آوری روی درمان و ترک اعتیاد داشته باشد وجود ندارد. به این معنا که ترک اعتیاد با ورزش ممکن است؛ اما هر ورزشی می‌تواند برای درمان اعتیاد مؤثر و مفید باشد. فراموش نکنید ورزش خاصی که به طور تخصصی برای این موضوع طراحی شده باشد وجود ندارد. هر شخصی از روش‌های متفاوتی برای عرق ریختن و تمرین لذت می‌برد و واقعاً هیچ ورزش درست یا غلطی برای فعال‌شدن وجود ندارد. برای بهره‌بردن از تأثیر نقش ورزش بر ترک اعتیاد می‌توان تمرینات و ورزش‌های زیر را پیشنهاد کرد که پس از مشورت با پزشک و مشاور می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

  • تیراندازی
  • دویدن
  • یوگا
  • پیاده‌روی
  • تمرینات هوازی
  • اسب‌سواری
  • تمرینات قدرتی سبک
همچنین بخوانید  تأثیر خواب مناسب شبانه بر فعالیت‌های روزانه

ترک اعتیاد با ورزش

جمع‌بندی

جای‌دادن برنامه ورزشی منظم در برنامه زندگی روزانه فواید بسیاری دارد. ترک اعتیاد با ورزش می‌تواند میل به مصرف هر نوع مواد یا نوشیدنی الکی را کاهش دهد. ورزش می‌تواند خلق‌وخو و عزت‌نفس را بهبود ببخشد و سلامت کلی جسمی و روانی را ارتقا دهد. همچنین ورزش یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های کمک درمانی ترک اعتیاد است که به بهبود آن هم کمک می‌کند و در واقع نقش ورزش بر ترک اعتیاد نقشی مؤثر و اساسی است. دوچرخه‌سواری می‌تواند از جمله بهترین ورزش برای ترک اعتیاد باشد.

اگز زمان کافی برای ورزش در باشگاه‌ها ندارید، می‌توانید از وسیله ورزشی ففو که برای تمامی افراد مناسب بوده و چندکاره است استفاده کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

6 + 4 =

  • logo-samandehi