تاثیر ورزش بر درد پریودی؛ کدام ورزش‌ها در کاهش درد پریود تأثیرگذارند

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

خانم‌هایی که به‌صورت مرتب ورزش می‌کنند در دوران قاعدگی، تحمل درد برای آن‌ها راحت‌تر است. همچنین هورمون‌های وابسته به پریودی بهتر تنظیم می‌شوند. تاثیر ورزش بر درد پریودی مثبت است؛ اما باید بیشتر از ورزش‌های کششی و سبک استفاده شود. ورزش‌کردن در دوران پریودی خستگی دردهای پریودی و افسردگی را کاهش می‌دهد و به بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند. نکته مهمی که نباید فراموش شود این است که هنگام ورزش در دوران پریودی، به دلیل داشتن تحرک، بهتر است خانم‌ها از کاپ قاعدگی و تامپون استفاده کنند.

دلایل ورزش کردن در دوران پریودی

در حالت کلی ورزش‌کردن باعث افزایش گردش خون در عضلات و کل بدن می‌شود. وقتی فعالیت‌های بدنی و ورزشی به‌صورت مرتب انجام شوند؛ گرفتگی و انقباضات بدنی کم می‌شود. از دلایل ورزش در پریودی می‌توانید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کمک به بهبود خلق‌وخو و کاهش احساس افسردگی در خانم‌ها
  • کمک به افزایش قدرت بدنی خانم‌ها
  • کاهش علائم سندروم قبل از قاعدگی با انجام تمرینات منظم هوازی
  • افزایش هورمون ضددرد اندورفین و کاهش درد پریودی
  • کاهش علائم سخت و درد زیاد در دوران قاعدگی

بهترین ورزش‌های دوران پریودی

در ادامه از مقاله تأثیر ورزش بر درد پریودی قصد داریم؛ شما را با روش‌های مناسب برای این دوران آشنا کنیم.

1. ورزش یوگا

از تأثیر ورزش بر درد پریودی می‌توانیم به کاهش دردهای شکمی و کمر اشاره کنیم. تنفس دیافراگمی ورزش یوگا باعث رفع گرفتگی عضلات و خستگی عضلانی می‌شود. همچنین به کشش عمیق شکم، لگن و سینه هم کمک می‌کند. در حالت کلی حرکات یوگا باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شوند. این افزایش گردش خون کمک می‌کند تا از عامل انقباضات رحمی و دردهای شکمی که لخته‌شدن خون است؛ جلوگیری شود. برای بیشترشدن تأثیر ورزش بر درد پریودی حرکات کششی ورزش یوگا را انجام دهید.

همچنین بخوانید  تغییر سایز سینه با ورزش؛ آیا ورزش روی سایز سینه تأثیرگذار است؟

تاثیر ورزش بر درد پریودی

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

2. ورزش شنا؛ تاثیر ورزش بر درد پریودی

یکی از ورزش‌های مناسب برای کاهش درد پریودی شنا است. از تاثیر ورزش بر درد پریودی آن هم شناکردن و راه‌رفتن در آب می‌توانیم به کاهش فشار و درد ناشی از قاعدگی بر روی مفاصل و کاهش درد شکم و کمر اشاره کنیم. بانوان در دوران پریودی می‌توانند با استفاده از جام قاعدگی یا تامپون به‌راحتی بدون هیچ محدودیتی شنا کنند. خانم‌هایی که مرتب شنا می‌کنند حتی در دوران قاعدگی کمردرد کمتری دارند.

شنا | تاثیر ورزش بر درد پریودی

3. پیاده روی

یکی از ورزش‌های مناسب در دوران قاعدگی که یک فعالیت ورزشی سبک هم به‌حساب می‌آید پیاده‌روی است. پیاده‌روی به بالارفتن ضربان قلب و در کنار آن به بهبود سیستم گردش خون کمک می‌کند و باعث کاهش درد پریودی می‌شود.

تاثیر ورزش بر درد پریودی

4. ورزش بدنسازی؛ تاثیر ورزش بر درد پریودی

در بررسی تاثیر ورزش بر درد پریودی به بدنسازی می‌رسیم که برای خانم‌ها در دوران قاعدگی ضرری ندارد. انجام تمرینات بدنسازی به دلیل افزایش سیستم گردش خون در عضلات باعث کاهش درد پریودی می‌شود. نکته مهم در انجام تمرینات و حرکات بدنسازی در دوران قاعدگی این است که از وزنه سبک‌تر استفاده شود.

اگر قصد دارید از وسایل ورزشی برای تمرینات خود استفاده کنید اما زمان کافی برای باشگاه رفتن ندارید، پیشنهاد ما به شما وسیله ورزشی ففو است. این وسیله ورزشی برای تمامی سنین مناسب بوده و کار با آن نیز ساده است. با ففو می‌توانید در خانه، پارک و یا هر محیطی تمریناتی متنوع داشته باشید.

بدنسازی | تاثیر ورزش بر درد پریودی

5. ورزش دو یا دویدن

یکی از ورزش‌هایی که به خانم‌ها هنگام پریودی کمک می‌کند؛ انجام تمرینات روتین دویدن در پیست دومیدانی، پارک یا حتی بر روی تردمیل است. دویدن در دوران قاعدگی به‌عنوان یک مسکن ضددرد قوی عمل می‌کند و درد پریودی را کاهش می‌دهد. در روزهای اول پریودی سعی کنید از شدت دویدن خود کم کنید.

همچنین بخوانید  تاثیر ورزش بر زندگی فردی و اجتماعی

دویدن | تاثیر ورزش بر درد پریودی

6. ورزش پیلاتس

حرکات ورزشی در پیلاتس به‌گونه‌ای است که می‌تواند عضلات خاصی را هدف قرار دهد. اگر در هنگام پریودی کمردرد دارید؛ می‌توانید حرکات کششی مربوطه به مهره‌های کمر را انجام دهید و از تاثیر ورزش بر درد پریودی بهره ببرید.

تمام ورزش‌های نام‌برده‌شده تأثیر مثبتی بر روی کاهش دردهای پریودی دارند. در کنار وزش‌های خوب یک سری از فعالیت‌های ورزشی در دوران پریودی برای خانم‌ها مناسب نیستند و ضرر دارند. ورزش‌هایی که نباید توسط خانم‌ها در دوران بارداری انجام شود؛ شامل موارد زیر است:

  • ورزش‌های طولانی‌مدت یا شدید
  • خستگی بیش از حد حین انجام حرکات ورزشی
  • ژست‌های وارونگی ورزش یوگا

پیلاتس | تاثیر ورزش بر درد پریودی

فواید و تاثیر ورزش بر درد پریودی

افزایش گردش خون در عضلات در حین انجام حرکات کششی تاثیر ورزش بر درد پریودی است. ورزش روتین و منظم، باتنظیم کردن هورمون‌های زنانه به کاهش درد پریودی کمک می‌کند. فواید ورزش در دوران پریودی شامل موارد زیر است:

1. ایجاد روحیه بهتر

هورمون‌های شادی که شامل سروتونین و دوپامین است با ورزش‌کردن در بدن افزایش پیدا می‌کنند. در زمان پریودی به دلیل تغییر در عملکرد هورمون‌های زنانه خانم‌ها احساس افسردگی می‌کنند و بسیار حساس هستند. با ورزش‌کردن میزان هورمون‌های شادی در بدن خانم‌ها افزایش پیدا می‌کند که نتیجه آن حال روحی بهتر است.

2. رفع خستگی؛ تاثیر ورزش بر درد پریودی

از دیگر تاثیرات ورزش بر درد پریودی برطرف‌کردن خستگی در خانم‌ها است. ورزش‌کردن همراه با فعالیت بدنی منظم کمک می‌کند تا در دوران قاعدگی علاوه بر بهترشدن حال روحی خستگی هم برطرف شود.

3. کاهش درد پریودی

 از فواید و تأثیرات خوب ورزش در دوران قاعدگی کاهش درد است. با ورزش‌کردن گرفتگی عضلات و درد کمر کمتر می‌شود و خانم‌های می‌توانند این دوران با حال روحی و جسمی بهتری پشت سر بگذارند.

همچنین بخوانید  ورزش تقویت ماهیچه کف لگن

منظم شدن چرخه پریودی | تاثیر ورزش بر درد پریودی

4. منظم شدن چرخه قاعدگی

یکی از فواید ورزش در پریودی منظم‌شدن سیکل یا چرخه پریودی در خانم‌ها است. منظم بودن چرخه به کاهش درد و آسان‌تر شدن دوره کمک می‌کند.

از دیگر فواید تاثیر ورزش بر درد پریودی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تنظیم سیکل قاعدگی و باز شدن آن
  • کاهش عوارض پیری
  • تأمین سلامت کلی خانم‌ها
  • جلوگیری از پوکی‌استخوان و ایست قلبی

نکات ورزش در پریودی

نکات یا بایدها و نبایدهای ورزش در دوران قاعدگی عبارت‌اند از:

  • عقب افتادن دوره پریودی امری طبیعی است.
  • حمام رفتن در دوران قاعدگی مشکلی برای خانم‌ها ایجاد نمی‌کند.
  • مانعی برای رنگ‌کردن موها در دوره قاعدگی وجود ندارد.
  • برای کاهش درد و بهبود خلق‌وخو ورزش سبک انجام شود.
  • استفاده از سبزیجات و میوه در برنامه غذایی
  • انجام ورزش شنا در دوران قاعدگی مشکلی ندارد.

جمع‌بندی

ورزش همیشه بر ذهن و بدن تأثیرات مثبت دارد. توصیه می‌کنیم همیشه فعالیت‌های ورزشی را به‌صورت منظم و همراه با برنامه‌ریزی انجام می‌دهید. مهم‌ترین تاثیر ورزش بر درد پریودی کاهش انقباضات رحمی و کاهش درد پریودی است. فقط باید توجه داشته باشید که در دوران قاعدگی یا پریودی از شدت ورزش کم کنید و تمرینات و حرکات سبک‌تر را انجام دهید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

+ 32 = 33

  • logo-samandehi