برنامه غذایی در بارداری

بهترین برنامه غذایی در بارداری

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

داشتن برنامه غذایی در بارداری که از ناب‌ترین و مهم‌ترین تجربه‌های زندگی هر فرد است، یکی از ملزومات این دوران طلایی است. تغذیه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت مادر و جنین دارد. داشتن رژیم غذایی در بارداری علاوه بر سلامتی، منجر به رشد مطلوب جنین و فراهم‌آوردن امکان یک زایمان بی‌خطر می‌شود. انتخاب بهترین تغذیه در بارداری باتوجه‌به شرایط جسمی و ژنتیکی و عادات غذایی مادر تعیین می‌شود. در ادامه مطلب با ما در فنر ورزشی همراه باشید تا به بررسی اثرات داشتن برنامه غذایی مناسب در بارداری بر مادر و جنین بپردازیم.

اهمیت داشتن برنامه غذایی در بارداری

داشتن یک برنامه غذایی مطلوب و درست در بارداری برای مادر و جنین بسیار مفید خواهد بود و تاثیرات فوق‌العاده‌ای را بر جنبه‌های مختلف خواهد داشت. تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری حتی بر الگوهای تغذیه‌ای نوزاد پس از تولد نیز تاثیرگذار است. همچنین بسیاری از خطراتی که مادر در هنگام زایمان با آن مواجه می‌شود، را کاهش می‌دهد.

تاثیرات داشتن رژیم غذایی در بارداری برای مادران

انتخاب برنامه غذایی در بارداری البته به صورت اصولی و بر اساس شرایط مادر تاثیرات مثبتی را در روند بارداری مادر به همراه دارد. داشتن رژیم غذایی در بارداری و بهترین تغذیه علاوه بر اینکه خطرات و عوارض بارداری را کاهش می‌دهد، بر رشد و سلامت جنین هم تاثیرگذار است. تاثیرات انتخاب رژیم غذایی مناسب در بارداری به شرح زیر است:

برنامه غذایی در بارداری

1. کاهش خطر ابتلا به کم‌خونی

کم‌خونی یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است و داشتن رژیم غذایی در بارداری بر اساس شرایط جسمی و آزمایشات پاتوبیولوژی می‌تواند منجر به کاهش این عارضه شود. کم‌خونی می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری برای مادر و متعاقبا جنین داشته باشد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

2. کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری

دیابت بارداری به حالتی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین‌بار در بارداری اتفاق افتاده باشد. علت این بیماری ترشح هورمون‌هایی از جفت است که اثرات ضد انسولینی دارند. از عوارض دیابت بارداری برای مادر بالارفتن فشارخون، پاره شدن زودرس کیسه آب، زایمان زودرس و… را می‌توان نام برد. داشتن برنامه غذایی در بارداری به کاهش این عوارض منجر خواهد شد.

همچنین بخوانید  عوارض رژیم غذایی غیراصولی بر سلامت چیست؟

3. برنامه غذایی در بارداری؛ کمتر شدن خطر ابتلا به پره اکلامپسی

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی یکی از عارضه‌های بارداری است که منجر به افزایش فشارخون و واردشدن آسیب به اندام‌های داخلی مانند کبد و کلیه می‌شود. این عارضه از هفته بیستم به بعد آشکار می‌شود و در صورت ایجاد با ختم حاملگی یا زایمان زودرس درمان می‌شود.  کاهش خطر ابتلا به این عارضه پرخطر با داشتن برنامه غذایی مناسب در بارداری زیر نظر پزشک متخصص امکان‌پذیر خواهد بود.

4. کاهش بروز برخی عوارض بارداری مانند تهوع صبحگاهی

دوران بارداری به‌عنوان یکی از حساس‌ترین دوران زندگی هر فرد، می‌تواند عوارضی نیز برای مادر داشته باشد. بسیاری از مادران از تهوع صبحگاهی، خستگی مفرط و یبوست در دوران بارداری شکایت دارند. پیروی از رژیم غذایی در بارداری که اصولی و استاندارد باشد، به کاهش این عوارض کمک خواهد کرد.

5. برنامه غذایی در بارداری؛ کمک به کم کردن سریع‌تر وزن پس از زایمان

یکی از نگرانی‌های مادران باردار پس از زایمان، کاهش اضافه‌وزن ایجاد شده در دوران بارداری است. پرخوری در دوران بارداری موجب افزایش وزن بیش از حد معمول خواهد شد و به طبع کاهش وزن را با مشکل مواجه می‌سازد. با داشتن یک رژیم غذایی صحیح در این دوران اضافه‌وزن ایجاد شده نرمال خواهد بود و کاهش وزن سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

برنامه غذایی در بارداری

تاثیرات داشتن رژیم غذایی در بارداری بر جنین

داشتن بهترین تغذیه در بارداری و انتخاب رژیم غذایی اصولی در بارداری علاوه‌بر‌اینکه تاثیرات مثبتی برای مادر دارد، بر روی سلامت جنین هم اثرات مثیتی دارد. این اثرات مثبت به شرح زیر هستند:

1. برنامه غذایی در بارداری؛ تاثیر تغذیه مناسب بر هوش و تکامل مغز جنین

داشتن یک برنامه غذایی در بارداری که سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و… باشد، منجر به تاثیر مثبت بر هوش جنین خواهد شد. از جمله این مواد می‌توان به آهن، اسیدفولیک، ویتامین دی، پروتئین، روی و امگا 3 اشاره کرد. کمبود هریک از این مواد باعث کاهش رشد جنین از نظر مغزی و اثر سوء بر هوش او خواهد شد.

همچنین بخوانید  10 تمرین کالری‌سوز برای لاغری شکم

2. کمک به داشتن وزن مناسب نوزاد هنگام تولد

وزن نرمال نوزاد هنگام تولد بین 2.5 تا 4 کیلوگرم و به طور متوسط بالای3 کیلوگرم است. عواملی مانند تغذیه مادر، نارسایی جفت، فشار خون بارداری و ژنتیک بر وزن‌گیری نوزاد در هنگام تولد موثر خواهند بود. بیشترین میزان وزن‌گیری جنین در 4 هفته آخر اتفاق می‌افتد. کم وزنی نوزاد در هنگام تولد مشکلات خاصی را در پی خواهد داشت و این نوزادان بیشتر مستعد بیماری هستند. همچنین افزایش وزن غیرطبیعی نوزادان باعث خطراتی مانند زایمان سخت، مشکلات متابولیکی و… می‌شود. داشتن برنامه غذایی در بارداری به تولد نوزادی با وزن نرمال کمک خواهد کرد.

3. کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های عصبی مانند نقص لوله‌ عصبی یا اسپینابیفیدا

داشتن برنامه غذایی در بارداری و توجه به گنجاندن تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز از جمله آهن، روی، اسیدفولیک و… در برنامه غذایی احتمال ابتلای جنین به بیماری‌های عصبی را کاهش خواهد داد و به تکامل مغز جنین کمک می‌کند.

4. تاثیر در الگوی تغذیه‌ای مناسب کودک پس از تولد

تجربه نشان داده است که نوزادانی که مادر آن‌ها در دوران بارداری تغذیه مناسبی داشته و در تغذیه از الگوی مناسبی پیروی کرده است، در هنگام شروع غذای کمکی در کنار شیر مادر در شش‌ماهگی، تمایل بیشتری به غذا داشته و عادات غذایی مناسب‌تری دارد.

به خانم‌های باردار پیشنهاد می‌کنیم همچنین بخوانند:ساعت خواب در بارداری؛ خواب در بارداری چه تأثیر دارد؟

بهترین تغذیه در بارداری

بهترین تغذیه در بارداری، تغذیه‌ای است که شامل مواد مغذی مهم مانند پروتئین‌ها، اسیدفولیک، آهن، امگا 3 و ویتامین‌های گروه ‌B باشد. مصرف مواد غذایی همچون میوه‌ها و سبزیجات تازه، محصولات لبنی، ماهی، تخم‌مرغ، مغزها و دانه‌های روغنی، حبوبات و… در دوران بارداری اثرات مطلوبی بر مادر و جنین خواهد داشت. رژیم غذایی در بارداری باید تمام گروه‌های موادغذایی را در بر گیرد تا بتواند نیازهای تغذیه‌ای مادر و جنین را به طور مطلوبی برطرف سازد.

برنامه غذایی در بارداری

مواد مضر برای جنین

برخی عادات نامناسب می‌توانند برای جنین خطر ایجاد کنند. مصرف برخی مواد در برنامه غذایی در بارداری مانند مشروبات الکی، سیگار، مواد مخدر، مصرف زیاد قهوه و کافئین، گوشت خام، غذاهای فراوری شده بی‌ارزش، زعفران، مواد شیمیایی و سمی و همچنین مصرف دارو بدون تجویز پزشک می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری برای جنین و مادر داشته باشد. قبل از مصرف هرگونه دارو یا ماده غیرمعمول در دوران بارداری باید حتما با پزشک مشورت کنید.

همچنین بخوانید  نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان

مواد غذایی موردنیاز زنان باردار

برای داشتن یک بارداری سالم و زایمان راحت داشتن برنامه غذایی در بارداری لازم است. یک برنامه غذایی خوب همه گروه‌های مواد غذایی را بر می‌گیرد. این مواد عبارت‌اند از:

  • نان و غلات (شامل برنج، سیب‌زمینی، ماکارونی و…)
  • چربی‌ها (شامل دانه‌های روغنی، مغزها مثل گردو و روغن‌های گیاهی)
  • ویتامین‌ها (شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات)
  • پروتئین‌ها (شامل انواع گوشت سفید و قرمز، تخم‌مرغ، حبوبات، لبنیات)

برای داشتن برنامه غذایی مناسب در بارداری بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص تغذیه و تنظیم برنامه زیر نظر او خواهد بود. در این حالت پزشک با درنظرگرفتن شرایط جسمی، عوامل ژنتیکی و عادات تغذیه‌ای و… به تدوین یک برنامه غذایی مطلوب می‌پردازد.

جمع‌بندی

داشتن برنامه غذایی در بارداری به رشد بهتر جنین و کاهش خطرات احتمالی برای مادر و جنین کمک می‌کند. همچنین داشتن یک رژیم غذایی در بارداری به تولد نوزادی با وزن مطلوب و زایمانی کم‌خطر کمک می‌کند. بهترین تغذیه در بارداری شامل انواع مواد معدنی، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و… است؛ به‌طوری‌که پس از زایمان نیز مادر با کمبود این مواد مواجه نباشد و بتواند دوران شیردهی را نیز با موفقیت طی کند.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم در حین بارداری ورزش را فراموش نکنید. به کمک وسیله ورزشی ففو می‌توانید ورزش‌های سبک و کم‌خطر را امتحان کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

9 + = 12

  • logo-samandehi