تاثیر ورزش بر زندگی فردی و اجتماعی

تاثیر ورزش بر زندگی فردی و اجتماعی

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

تاثیر ورزش بر زندگی فردی و اجتماعی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. ورزش عبارت است از فعالیتی نهادینه که انجام آن مستلزم کاربرد نیروی جسمانی شدید و استفاده از مهارت‌های جسمانی پیچیده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تندرستی، فقط نداشتن بیماری و ضعف نیست؛ بلکه منظور از تندرستی سلامتی کامل جسمی، ذهنی، اجتماعی و روحی است. در این نوشتار در فنر ورشی ففو تلاش می‌کنیم به چگونگی تاثیر ورزش بر زندگی اجتماعی بپردازیم. همچنین درباره رابطه بین ورزش و زندگی فردی و اجتماعی نیز گفتگو خواهیم کرد.

تأثیر ورزش بر زندگی فردی

یکی از نکات بسیار مهم مربوط به تربیت‌بدنی که همگی به‌خوبی به آن واقف هستیم تاثیر ورزش بر زندگی فردی است. ورزش‌های مختلف، بر تندرستی و بهداشت جسمی و روانی انسان اثرات مفیدی دارند. انجام ورزش موجب افزایش قوای بدن و تأمین سلامتی بدن می‌شود. برخی مشکلات حرکتی به‌ویژه در مورد مفاصل و استخوان‌ها با ورزش‌کردن رفع می‌شود و کارایی بدن افزایش می‌یابد. از طرفی افزایش توانایی جسمانی بر شخصیت فرد اثرات مثبت دارد و استقلال روانی و اعتمادبه‌نفس فرد تقویت می‌شود. در ادامه تاثیر ورزش بر زندگی فردی و تاثیر ورزش بر زندگی اجتماعی افراد به تأثیرات مثبت روانی و جسمی ورزش می‌پردازیم:

1. تاثیر ورزش بر سلامت روانی

بین جسم سالم و بدن سالم رابطه نزدیکی وجود دارد. یکی از مواردی که دررابطه‌با تاثیر ورزش بر زندگی فردی می‌توان به آن اشاره کرد سلامت روانی فرد است. با تغییر سبک زندگی در دنیای مدرن، صنعتی‌شدن جوامع و افزایش تنش‌ها و فشارهای زندگی یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان علاوه بر سلامت جسمانی، سلامت بدن را هم تضمین کرد ورزش‌کردن است. ورزش نه‌تنها می‌تواند از نظر فردی بر روان افراد تأثیر بگذارد، بلکه رفتارهای اجتماعی آنها نیز به حالت مطلوب و ایده‌آل در‌می‌آید. پس می‌بینیم که رابطه بین ورزش و زندگی فردی و اجتماعی رابطه‌ای مستقیم است.

موضوع دیگری که در مورد تاثیر ورزش بر زندگی فردی می‌توان گفت این است که ورزش موجب افزایش خودباوری، موفقیت و تقویت اراده افراد می‌شود. درنتیجه ورزشکار از فردگرایی و خودمحوری خارج می‌شود و موجب رشد روحیات طبیعی در فرد می‌شود؛ بنابراین ورزشکار با سایر افراد جامعه ارتباط راحت‌تری برقرار می‌کند.

تاثیر ورزش بر زندگی فردی و اجتماعی

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

2. تاثیر ورزش در زندگی فردی؛ اثرات ورزش بر سلامت جسمانی

یکی دیگر از موارد مربوط به تاثیر ورزش بر زندگی فردی، سلامت جسمانی است. داشتن بدن سالم آرزوی همه انسان‌ها است. با افزایش سن بدن انسان دچار فرسایش می‌شود و بیماری‌های ناشی از افزایش سن، خود را نشان می‌دهند. ورزش‌کردن راهی است که از طریق آن می‌توان بسیاری از آثار افزایش سن را به تأخیر انداخت یا برای همیشه در زندگی حذف کرد. ورزش‌کردن موجب افزایش جریان خون در بدن می‌شود و فعالیت‌های مغزی تقویت می‌شوند؛ زیرا ورزش موجب افزایش خون‌رسانی به مغز می‌شود و درنتیجه خلق‌وخوی افراد بهبود می‌یابد. چنین افرادی علاوه بر اینکه روحیاتی مثبت دارند تلاش می‌کنند حس مثبت‌اندیشی را به اطرافیان نیز القا کنند. از طرف دیگر می‌توان از بروز بیماری‌هایی مانند فشارخون، افزایش چربی خون یا افزایش قند خون پیشگیری کرد.

همچنین بخوانید  از فواید ورزش صبحگاهی غافل نشوید

مورد دیگر دررابطه‌با تاثیر ورزش بر زندگی فردی این است که ورزش‌کردن موجب می‌شود تا بدون استفاده از هیچ داروی شیمیایی سموم بدن به‌راحتی دفع شوند. همچنین میزان نمک مایعات مغزی کاهش می‌یابد و فرد آرامش و خواب راحتی را تجربه می‌کند. از طرف دیگر مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها و بسیاری از عوامل بیماری‌زا افزایش می‌یابد.

3. تاثیر ورزش در افزایش طول عمر

از ابتدای تاریخ بشر بدن سالم و طول عمر یکی از آرزوهای انسان بوده است. به همین دلیل بارها نام اکسیر جوانی، رمز طول عمر و عباراتی ازاین‌قبیل را شنیده‌ایم. به جرات می‌توان گفت ورزش همان اکسیر جوانی و راز طول عمر است. در کنار تاثیر ورزش بر زندگی اجتماعی که اثرات مثبتی در زندگی افراد دارد، تاثیر ورزش بر زندگی فردی و افزایش طول عمر بشر یک تأثیر مثبت است. می‌توان گفت که عواملی مانند فشارهای روحی روانی موجب بروز اختلالات عصبی و روانی در فرد می‌شود درنتیجه انسان دچار فرسایش جسمی، روانی و پیری زودرس می‌شود. البته در مواردی هم ممکن است فشارها و تنش‌های زندگی منجر به مرگ در سنین پایین شود. پس ورزش‌کردن، برنامه غذایی سالم و دوری از تنش و استرس می‌تواند به‌عنوان اکسیر جوانی سلامتی موجب افزایش عمر انسان شود.

ورزش موجب تولید هورمون اندورفین در مغز می‌شود. تولید اندورفین سیستم عصبی انسان را تقویت، فرد آرامش و بدن و ذهنی بانشاط را تجربه می‌کند. همان‌طور که می‌بینید پشت پرده تاثیر ورزش بر زندگی اجتماعی و فردی دلایل علمی نهفته است. بر اساس تحقیقات انجام‌شده عامل بسیاری از بیماری‌های دوران میان‌سالی کم‌تحرکی و ورزش‌نکردن در جوانی است. پوکی‌استخوان یکی از بیماری‌هایی است که بشر امروزی با آن دست‌به‌گریبان است. مهم‌ترین دلیل پوکی‌استخوان کم‌تحرکی فرد در دوران رشد استخوان‌ها و ساخت کلسیم است؛ پس ورزش‌کردن در دوران جوانی و حتی سنین بعد از آن می‌تواند از پوکی‌استخوان جلوگیری کند. باتوجه‌به تاثیر ورزش بر زندگی فردی توصیه می‌کنیم که ورزش‌کردن را یکی از اولویت‌های خود در زندگی قرار دهید.

تاثیر ورزش بر زندگی فردی و اجتماعی

چگونگی تاثیر ورزش بر زندگی اجتماعی

ورزش علاوه بر اثرات جسمانی و روانی که بر فرد دارد؛ دارای تأثیرات اجتماعی بسیاری است. در این بخش به چگونگی تاثیر ورزش بر زندگی اجتماعی و فردی می‌پردازیم.

1. توانایی برقراری ارتباطات اجتماعی

ممکن است در هر سنی، به‌ویژه در سنین نوجوانی و جوانی، افراد در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل شوند. ورزش و فعالیت بدنی صحیح توانایی فرد در برقراری ارتباط با دیگران را افزایش می‌دهد. بازی‌کردن و انجام فعالیت‌های ورزشی گروهی موجب تقویت اعتمادبه‌نفس فرد و در نتیجه افزایش توانایی روانی فرد برای شرکت در اجتماعات می‌شود. افراد در گروه‌های ورزشی می‌توانند در کنار ورزش، خصوصیات فردی خود را نیز نشان دهند و از بروز آن‌ها خجالت‌زده نباشند. کودکان از طریق بازی‌کردن مهارت‌های برقراری ارتباط با همسالان و حتی بزرگسالان را فرامی‌گیرند.

همچنین بخوانید  نکات باشگاه رفتن؛ نکاتی که باید قبل از رفتن به باشگاه بدانیم

2. احترام به قوانین اجتماعی؛ تاثیر ورزش بر زندگی اجتماعی

تمام مهارت‌ها و فعالیت‌های ورزش دارای قوانین خاص خود هستند و رعایت قوانین برای تمام ورزشکاران ضروری است. رعایت قوانین ورزشی موجب می‌شود افراد به‌ویژه کودکان تبعیت از قوانین اجتماعی را فراگیرند.

3. قضاوت اجتماعی

در کنار تاثیر ورزش بر زندگی فردی و افزایش کیفیت و سلامتی افراد بر زندگی اجتماعی هم تأثیرات مثبتی دارد. یکی از تأثیرات ورزش بر زندگی اجتماعی قضاوت اجتماعی است. رقابت نقش بسیار مهمی در ورزش دارد. به‌دفعات شاهد هستیم که دستیابی به یک نتیجه مطلوب در ورزش می‌تواند با اختلاف‌نظر و قضاوتهای مختلف همراه باشد. این قضاوت می‌تواند از طریق بازیکنان، مربیان یا داور باشد. پس شرکت در فعالیت‌های ورزشی موجب آمادگی افراد برای قضاوت بهتر در جامعه می‌شود و به تصمیمات احترام می‌گذارند؛ پس رابطه بین ورزش و زندگی فردی و اجتماعی خطی و مستقیم است.

4. بروز شخصیت اجتماعی

شخصیت اجتماعی سالم نشان‌دهنده رشد طبیعی و صحیح روان فرد است. وقتی ورزش و تربیت‌بدنی منطبق بر اصول آن باشد و در جامعه اجرا شود، ورزشکاران به فردگرایی و خودمحوری تمایل نخواهند داشت. رشد فردی و حیات طبیعی در فرد بهبود می‌یابد، فرد به‌راحتی می‌تواند با افراد جامعه ارتباط سالم برقرار کند و زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار سایرین داشته باشد.

5. بروز استعدادهای اجتماعی

انجام فعالیت‌های ورزشی در گروه‌های سنی یکسان موجب بروز استعدادهایی می‌شود که در فعالیت‌های فردی شکوفا نشده‌اند. فعالیت‌های ورزشی – اجتماعی موجب بروز خصوصیاتی مانند درک ضعف‌های اجتماعی، کسب تجربیات جدید، درس‌گرفتن از اشتباهات قبلی، افزایش آگاهی‌های اجتماعی و کنترل ضعف‌های اجتماعی می‌شود.

تاثیر ورزش بر زندگی فردی و اجتماعی

6. افزایش حس مسئولیت‌پذیری؛ مهم ترین تاثیر ورزش بر زندگی اجتماعی

حضور در گروه‌های ورزشی موجب تقویت احساس مسئولیت‌پذیری در فرد می‌شود. بر همین اساس افراد خود را در برابر دیگران و جامعه مسئول می‌دانند. بسیاری از مفاهیم تربیتی را نمی‌توان به‌صورت تئوری آموزش داد و بهترین راه برای آموزش آن‌ها از طریق فعالیت‌های ورزشی گروهی است. این روش آموزش می‌تواند مفاهیم را در ذهن کودکان و ورزشکاران تثبیت کند. فعالیت در یک محیط ورزشی آزاد و معاشرت با سایر افراد موجب تأثیرپذیری ورزشکاران از یکدیگر می‌شود. این تغییرات شامل تغییرات شخصیتی، عاطفی و اجتماعی، احترام به حقوق دیگران و مسئول دانستن خود در برابر سایر افراد گروه و جامعه است.

ورزش و حیطه‌های اثرگذار

تا اینجا تاثیر ورزش بر زندگی فردی را بررسی کردیم. همچنین در مورد چگونگی تاثیر ورزش بر زندگی اجتماعی دانستیم که ورزش موجب شکوفایی یا تقویت بسیاری از مهارت‌های اجتماعی می‌شود. در ادامه به برخی دیگر از آثار فردی و اجتماعی ورزش می‌‌پردازیم.

همچنین بخوانید  تفاوت کاهش وزن و کاهش سایز چیست؟

1. کاهش اضطراب

بر اساس نظر دانشمندان سلامت جسمانی فرد با عوامل روانی و محیط اجتماعی او مرتبط است. وقتی فرد احساس کند بین توانایی‌های فردی و چیزی که ممکن است در یک موقعیت خاص لازم باشد، توازن وجود ندارد؛ دچار اضطراب می‌شود. وقتی فرد هنگام بروز نگرانی و اضطراب مشغول کار و فعالیت ورزشی باشد بهتر می‌تواند هنگام بروز نگرانی، خونسردی و آرامش خود را حفظ کند.

2. پر کردن اوقات فراغت

اوقات فراغت اوقات کار یا بیکاری نیست. بلکه شامل فعالیت‌هایی جدا از اجبارهای شغلی، خانوادگی و اجتماعی است. در اوقات فراغت فرد به میل خود فعالیتی را که بدان علاقه دارد انجام می‌دهد. ورزش‌کردن یکی از فعالیت‌های سالم در زمان اوقات فراغت است. در اینجا می‌توان به یک رابطه بین ورزش و زندگی فردی و اجتماعی اشاره کرد و آن اینکه: «ورزش‌کردن در اوقات فراغت نه‌تنها اثرات مثبت جسمی و روانی بر فرد دارد؛ بلکه مانع منحرف‌شدن و به اتلاف رفتن توانایی‌های افراد جامعه به‌ویژه جوانان می‌شود.»

3. تأثیر بر فرهنگ

مجموع ویژگی‌های رفتاری و عقیدتی اکتسابی افراد جامعه فرهنگ نام دارد. امروزه ورزش بخش مهمی از فرهنگ ملل مختلف جهان است. اعلام موفقیت در مسابقات ملی و بین‌المللی بسیاری از علاقه‌مندان را شاد و شکست ورزشی بسیاری افراد را ناراحت می‌کند. ورزش، تمرین فرهنگ تفکر واقع‌گرایانه و پرهیز از تفکر ذهن‌گرایانه است.

جمع‌بندی

همگان از تأثیر ورزش بر زندگی فردی و اجتماعی آگاه هستند. تأثیر ورزش بر زندگی فردی شامل جنبه‌های جسمانی و سلامت روانی است. از طرف دیگر چگونگی تاثیر ورزش بر زندگی اجتماعی جنبه‌های مختلف رفتارها و بازخوردهای فردی و اجتماعی را در بر می‌گیرد. براین‌اساس رابطه بین ورزش و زندگی فردی و اجتماعی رابطه‌ای دوسویه است. یعنی ورزشکاران هم بر جامعه اثر می‌گذارند و خود نیز از جامعه تأثیر می‌پذیرند.

در نتیحه برای سلامت جسم و روان و رشد در زندگی فردی و اجتماعی حتما ورزش نکنید. حتی اگر زمان کافی برای ورزش کردن ندارید، پیشنهاد ما به شما وسیله ورزشی ففو است. این وسیله ورزشی استاندارد و چندکاره است. علاوه بر خانه در محیط‌های دیگر نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

1 + 9 =

  • logo-samandehi