خوابیدن بعد از ورزش

ارتباط بین خواب و ورزش چیست؟ خوابیدن بعد از ورزش

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

آیا ارتباطی بین خواب و ورزش وجود دارد؟ آیا خواب بعد از فعالیت ورزشی زمان مشخصی دارد؟ برخلاف آنچه بعضی تصور می‌کنند که یک استاندارد کلی برای خواب افراد وجود ندارد؛ اما می‌توانیم یک استاندارد کلی برای خواب در نظر بگیریم. فراموش نکنید میزان خواب افراد با یکدیگر متفاوت است و عوامل مختلفی می‌تواند بر کیفیت و میزان خواب تأثیر بگذارد. یکی از عوامل تأثیرگذار که کمک می‌کند تا کیفیت خواب بالا برود ورزش است. خوابیدن بعد از ورزش کمک می‌کند بافت‌های بدن استراحت کافی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی استراحت بعد از ورزش و تأثیر ورزش بر خواب می‌پردازیم.

ارتباط بین خواب و ورزش

رژیم غذایی، ورزش و خواب از ارکان یک زندگی سالم هستند. رعایت هر سه رکن می‌تواند برای سلامت جسمی و روانی افراد مفید باشد. خواب و ورزش باید با یکدیگر همراه باشند و شما بدون رعایت این امر، توفیقی در ورزش خود کسب نمی‌کنید. خوابیدن یکی از فعالیت‌های مهم انسان است که می‌تواند برای حفظ سلامتی، بازسازی سیستم عصبی و بهبود سیستم ایمنی تأثیر به سزایی داشته باشد. خواب برای همه افراد مهم و لازم است؛ اما برای ورزشکاران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

خواب بعد از ورزش

خوابیدن بعد از ورزش بر سلامتی و خواب ورزشکاران تأثیرات مثبتی دارد. خواب ورزشکاران علاوه بر کمیت، باید از کیفیت مطلوبی هم برخوردار باشد. به توصیه متخصصان ورزشکاران باید بین 7 تا 9 ساعت خواب شبانه را در برنامه خود داشته باشند. اغلب پیش‌کسوتان ورزشی 9 ساعت خواب را پیشنهاد می‌کنند. این در حالی است که شاید این مقدار خواب برای افراد غیرورزشی زیاد به نظر برسد؛ اما استراحت اضافی برای ورزشکاران به آن‌ها اجازه می‌دهد فشارهای ناشی از ورزش و تمرین را به حداقل برسانند و بدن خود را بازسازی کنند.

آیا استراحت بعد از ورزش مفید است؟

خواب باکیفیت به ورزشکاران کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در زمینه‌های مرتبط با ورزش داشته باشند. درصورتی‌که کیفیت و کمیت خواب نامناسب باعث ایجاد اثرات منفی زیادی در هر فرد می‌شود. احساس خواب‌آلودگی بعد از ورزش چیز نگران‌کننده و غیرمعمولی نیست. احساس خستگی بعد از واردکردن فشار به بدن طبیعی است. حتی ممکن است این احساس خستگی بعد از تمرینات شدید بیشتر هم باشد؛ مثلاً افت سطح انرژی بعد از دویدن یک مسافت طولانی امری کاملاً طبیعی است. از طرفی دیگر، با انجام تمرین سبک‌تر مثل یک پیاده‌روی معمولی، شاید این احساس خستگی در شما کمتر باشد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید  تغذیه مناسب زنان باردار؛ مواد مغذی ضروری برای زنان باردار چیست؟

خوابیدن بعد از ورزش ناشی از واکنش طبیعی بدن نسبت به فعالیت بدنی است. وقتی شما ورزش می‌کنید، عضلات مرتب منقبض می‌شوند. برای تولید این انقباضات عضلات شما از آدنوزین‌تری‌فسفات استفاده می‌کنند. آدنوزین‌تری‌فسفات، مولکولی است که وظیفه آن تولید انرژی برای سلول‌ها است. سطح آدنوزین‌تری‌فسفات با تداوم در تمرین و ورزش، به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد؛ این امر باعث می‌شود توانایی عضلات برای عملکرد کاهش یابد و در نتیجه عضله شما خسته شود. خوابیدن بعد از ورزش کمک می‌کند تا سطح آدنوزین‌تری‌فسفات نرمال شود و خستگی عضلات از بین برود.

خوابیدن بعد از ورزش؛ مزایا

خوابیدن بعد از ورزش؛ مزایا

هنگامی که افراد تمرینات و فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند در عضلات و بدن خود احساس خستگی می‌کنند. استراحت بعد از ورزش کمک می‌کند تا بدن فرد سریع‌تر ریکاوری شود. خوابیدن بعد از ورزش مزایایی دارد که شامل موارد زیر است:

1. ریکاوری عضلات و افزایش هوشیاری ذهنی و فکری

خوابیدن بعد از ورزش به ریکاوری عضلات کمک می‌کند. در زمان خواب غده هیپوفیز، هورمون رشد ترشح می‌کند که عضلات برای ترمیم و ساخت بافت به این هورمون نیاز دارند. خواب بعد از فعالیت ورزشی می‌تواند انرژی ذهنی شما را نیز افزایش دهد و خستگی فیزیکی را کم کند.

2. جبران کسری خواب

خواب منظم و کافی فواید بسیاری دارد. هنگام خواب، بدن زمان کافی برای بازیابی را به دست می‌آورد. خواب کافی برای ورزشکاران به‌ویژه ورزشکاران رشته بدنسازی بسیار مهم است. کم‌خوابی ریکاوری عضله را با مشکل مواجه می‌کند؛ همچنین کمبود خواب سبب افت عملکرد ادراکی و ضعف سیستم ایمنی می‌شود و در عملکرد ورزشی شما ضعیف خواهد شد. شما با استراحت بعد از ورزش می‌توانید تأثیرات منفی کم‌خوابی را کم‌تر کنید.

همچنین بخوانید  نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پروستات

3. کاهش خستگی بدن

احساس خواب‌آلودگی بعد از فعالیت ورزشی، نشانه‌ای از خستگی عضلات است؛ اما خوابیدن بعد از ورزش می‌تواند به ریکاوری عضله کمک کند و خستگی را کاهش دهد. این امر می‌تواند به انجام بهتر فعالیت‌های روزانه شما کمک کند و سبب افزایش انرژی شما در طول روز شود.

از دیگر مزایای خواب بعد از ورزش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تنظیم ساعت درونی بدن
  • کاهش میزان استرس و افسردگی
  • افزایش میزان کیفیت خواب
  • بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق و مغز
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

خوابیدن بعد از ورزش

خوابیدن بعد از ورزش؛ معایب

خوابیدن بعد از ورزش علاوه بر مزایا، معایبی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم. معایب خواب بعد از فعالیت ورزشی عبارت‌اند از:

1. بی‌کیفیت شدن خواب

ورزش‌کردن دمای بدن را افزایش می‌دهد، این تغییرات ناشی از ورزش، بدن شما را بیدار نگه می‌دارد. به همین علت است که برخی از افراد قبل از خواب از ورزش اجتناب می‌کنند؛ بنابراین، ممکن است استراحت بعد از ورزش شما کیفیت زیادی نداشته باشد.

2. چاق شدن و افزایش ضعف و بی‌حالی

هنگام ورزش کالری زیادی مصرف می‌شود. خوابیدن بعد از ورزش کالری‌سوزی را کاهش می‌دهد، این موضوع تأثیری در چاقی افراد ندارد؛ ولی ممکن است لاغری شما را مختل کند. خواب بعد از فعالیت‌های ورزشی همچنین می‌تواند سبب ضعف و بی‌حالی شود.

3. مختل‌شدن خواب شبانه

شاید خواب نیمروزی مزیت‌هایی داشته باشد؛ اما تأثیر آن روی خواب شبانه یکی از مهم‌ترین عیب‌های آن است. چرت‌زدن ممکن است در خواب شبانه شما اختلال ایجاد کند؛ اگر جزء افرادی هستید که اختلال در خواب دارید، امکان دارد چرت‌زدن علائم شما را بدتر کند.

همچنین بخوانید  تأثیر ورزش با دمبل + مزایا و معایب استفاده از دمبل برای ورزش

 

خوابیدن بعد از ورزش؛ مزایا

جمع‌بندی

احساس خستگی بعد از انجام تمرینات سخت و طولانی امری کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد. سیستم عصبی مرکزی شما بعد از تحرک زیاد عضلات، توانایی خود را برای حرکات بیشتر از دست می‌دهد و انرژی شما کاهش می‌یابد؛ در نتیجه این عوامل سبب می‌شود عضلات خسته شده و شما احساس خستگی کنید.

خوابیدن بعد از ورزش مشکل محسوب نمی‌شود و حتی می‌تواند به ریکاوری بدن، افزایش سطح هوشیاری ذهنی و فکری، جبران کسری خواب و کاهش خستگی فیزیکی کمک کند؛ اما باید به این موضوع توجه داشت که بلافاصله بعد از ورزش نباید به رختخواب رفت؛ زیرا خواب بعد از فعالیت ورزشی سبب کاهش کیفیت خواب، افزایش ضعف و بی‌حالی و اختلال در خواب شبانه می‌شود. فاصله بین ورزش و خواب می‌تواند تأثیر بیشتری در کاهش وزن و کیفیت استراحت بعد از ورزش داشته باشد. پس برای رسیدن به نتیجه‌ای بهتر لازم است که فاصله‌ای هر چند کوتاه‌بین خواب و ورزش باشد.

اگر زمان کافی برای باشگاه رفتن ندارید و در خانه نیز نمی‌دانید چگونه ورزش کنید پیشنهاد ما وسیله ورزشی ففو است. وسیله‌ای استاندارد و مناسب با تمامی سنین.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

48 + = 54

  • logo-samandehi