عوارض کاهش وزن سریع

چرا نباید برای کاهش وزن عجله کنیم؟ | عوارض کاهش وزن سریع

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

کاهش وزن فقط به معنای لاغری نیست. کاهش وزن در درجه اول مربوط به‌تناسب اندام و داشتن یک سبک زندگی سالم است. باتوجه‌به اینکه اضافه‌وزن یا چاقی ممکن است باعث بسیاری از مشکلات سلامتی شود. به طور مشابه، کاهش وزن سریع به‌سلامت روان و جسم شما آسیب می‌رساند. کاهش وزن به‌آرامی و در یک دوره بسیار سالم‌تر است. خطرات سلامتی کمتری نسبت به عوارض کاهش وزن سریع دارد. کاهش وزن شدید و سریع می‌تواند منجر به برخی از عوارض سلامتی شود.

عوارض ناشی از کاهش وزن سریع

در ادامه در مجموعه‌ی فنر فشاری ورزشی شما را با عوارض ناشی از کاهش وزن سریع و دلایلی که نباید برای کاهش وزن عجله کنید خواهیم پرداخت.

1. ازدست‌دادن عضلات

کاهش وزن و ازدست‌دادن چربی دو چیز کاملاً متفاوت هستند. کاهش وزن ممکن است همیشه با ازدست‌دادن چربی یکسان نباشد. اگرچه پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم‌کالری به کاهش وزن سریع کمک می‌کند، اما می‌تواند منجر به ازدست‌دادن عضلات و آب‌شدن آن‌ها باشد. بنابراین یکی از عوارض کاهش وزن سریع ازدست‌دادن عضلات است که ممکن است اتفاق ناخوشایندی باشد. طبق تحقیقات، پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم‌کالری می‌تواند عضلات بدن را کاهش دهد.

2. تغییرات متابولیک

فعالیت متابولیک شما نقش اساسی در کاهش وزن دارد. متابولیسم شما تعیین می‌کند که چه مقدار کالری در روز می‌سوزانید. علاوه بر این، متابولیسم به تبدیل غذایی که مصرف می‌کنید به انرژی کمک می‌کند. بنابراین، داشتن متابولیسم سریع به سوزاندن کالری بیشتر و در نتیجه کاهش وزن سریع کمک می‌کند. طبق یک مطالعه، کاهش وزن با خوردن کالری کمتر ممکن است باعث شود که روزانه 23 درصد کالری کمتری بسوزانید. این به این دلیل است که بدن شما کاهش سرعت متابولیک را تجربه می‌کند. علاوه بر این، کاهش میزان متابولیسم منجر به افزایش وزن می‌شود که یکی از اصلی‌ترین عوارض کاهش وزن سریع است.

همچنین بخوانید  ورزش تقویت ماهیچه کف لگن

عوارض ناشی از کاهش وزن سریع

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

3. کمبود مواد مغذی

معمولاً افرادی که سعی در کاهش وزن شدید دارند، وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنند که باعث کمبود مواد مغذی می‌شود. زمانی که شما در حال استفاده از یک رژیم غذایی کم‌کالری هستید، مصرف مواد مغذی ضروری مانند فولات، B12 و آهن می‌تواند بسیار سخت باشد و از عوارض کاهش وزن سریع محسوب شود.

کمبود مواد مغذی ضروری باعث خستگی، ریزش مو، کم‌خونی، ضعیف‌شدن استخوان‌ها و عملکرد ضعیف سیستم ایمنی می‌شود. بنابراین، برای رفع این کمبودها باید غذاهای فراوری نشده و خام بیشتری اضافه کنید.

5. کم‌آبی بدن

کاهش وزن سریع معمولاً در نتیجه ازدست‌دادن آب بدن است. طبق تحقیقات، پیروی از رژیم‌های غذایی که به کاهش سریع وزن کمک می‌کند، می‌تواند منجر به کم‌آبی شدید بدن شود که علائمی مانند: درد و ناراحتی، خستگی، سردرد، یبوست دارد. همچنین می‌تواند منجر به شرایط شدیدی مانند سنگ کلیه یا اختلال در عملکرد کلیه شود. بنابراین یکی دیگر از عوارض کاهش وزن سریع را می‌توان کم‌آبی بدن دانست.

عوارض جانبی کاهش وزن سریع

برخی از عوارض جانبی می‌تواند شامل تغییر خلق‌وخو، تغییر در اشتها، نوسانات در نحوه عملکرد بدن و حتی تغییرات احتمالی در وضعیت روابط شما با دیگران و خودتان باشد.

عوارض جانبی کاهش وزن سریع | عوارض کاهش وزن سریع

1. افسردگی

طبق یک مطالعه از دانشگاه کالج لندن، کاهش وزن در واقع ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. اغلب ما واقعاً امید زیادی به کاهش وزن داریم. زمانی که وزن کم می‌کنیم؛ اما همچنان با همان مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، ممکن است احساس ناامیدی یا دلسردی کنیم. برای پیشگیری از عوارض کاهش وزن سریع  بهتر است زیاد بخوابید و غذاهای سالم بخو‌رید تا خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهید. تغذیه و استراحت خوب به شما کمک می‌کند تا برای مقابله با چالش‌ها انعطاف‌پذیر باشید.

همچنین بخوانید  راهکارهای پیشنهادی برای کنترل تاثیر خواب بر پرخاشگری

2. شل‌شدن پوست

متأسفانه، اگر وزن زیادی از دست بدهید، ممکن است دچار افتادگی چین‌ و پوست اضافی شوید. پوست به‌مرورزمان کشیده می‌شود تا توده بدنی اضافی را در خود جای دهد. وقتی چربی از بین می‌رود، ممکن است پوست شما خاصیت ارتجاعی کافی برای جمع‌شدن به شکل فعلی بدنتان را نداشته باشد. در موارد کاهش وزن شدید، جراحی پلاستیک ممکن است تنها راه خلاص‌شدن از شر پوست اضافی باشد. اما اگر کمی افتادگی پوست دارید، عضله‌سازی کنید تا پوستتان کشیده‌تر به نظر برسد. این کار می‌تواند به معنای افزایش پروتئین بدن شما در هر روز باشد.

عوارض کاهش وزن سریع

کاهش بیش از نیم تا یک کیلوگرم در هفته کاهش وزن سریع و شدید است که همین امر می‌تواند بسیار جذاب به نظر برسد. اما ممکن است عوارض کاهش وزن سریع شما را در معرض خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی قرار دهد.

عوارض کاهش وزن سریع | ریزش مو

1. ریزش مو

به گفته آکادمی پوست آمریکا، اکثر ما روزانه حدود 50 تا 100 تار مو از دست می‌دهیم، اما در صورت کاهش وزن شدید، ممکن است این ریزش شدیدتر باشد. این به دلیل کمبود برخی مواد مغذی ضروری مانند آهن، روی و پروتئین است.

2. تحریک‌پذیری

ممکن است احساس ناراحتی شدیدی داشته باشید که به نوبه خود باعث تحریک‌پذیری شما می‌شود. این امر می‌تواند تا حد زیادی به دلیل محدودیت شدید‌ کربوهیدرات در رژیم غذایی شما باشد، و همچنین به این دلیل که خود را از غذاهای موردعلاقه خود محروم می‌کنید که پس از آن از عوارض کاهش وزن سریع تأثیر روانی خواهد بود.

3. دوره‌های قاعدگی شما ممکن است تحت‌تأثیر قرار گیرد

کاهش شدید وزن می‌تواند باعث شود که هورمون‌های شما از بین برود و بر دوره‌های قاعدگی شما تأثیر بگذارد. بدن شما ممکن است باور کند که دچار گرسنگی هورمونی شده است و چرخه قاعدگی شما ممکن است مختل شود.

همچنین بخوانید  تغذیه مناسب برای او میکرون؛ برای درمان زودتر چه چیزی بخوریم؟

عوارض کاهش وزن سریع | قاعدگی

جمع‌بندی

امروزه کاهش وزن یکی از چالش‌های زندگی روزانه برخی از افراد است و این افراد همواره به‌ دنبال راه‌هایی برای کاهش وزن سریع‌تر هستند. اما متأسفانه عوارض کاهش وزن سریع ناشی از روش‌های نادرست تأثیرات منفی و مضر زیادی بر روی سلامت افراد می‌گذارند. در حقیقت کاهش وزن شدید و سریع برای بدن شما کاملاً خطرناک است!

کاهش وزن شدید به‌عنوان کاهش بیش از 1 کیلوگرم در هفته برای یک دوره طولانی تعریف می‌شود. در چنین شرایطی، بدن شما بعید است که بتواند خود را حفظ کند و علائم و عوارض قابل‌توجهی ظاهر می‌شوند. برخی ممکن است در ظاهر بی‌ضرر به نظر برسند، مانند ریزش جزئی مو یا احساس سرمای بیشتر اما اثرات دیگر می‌تواند در درازمدت برای سلامت جسمی و روانی شما بسیار مضر باشد. بنابراین برای کاهش وزن باید صبور بود و از راه‌‌های امن و قابل‌اطمینان برای کاهش وزن استفاده کرد.

برای کاهش وزن و رسیدن به سایز و وزن ایدآلتان لازم است از وسایل ورزشی استاندارد و مناسب خود استفاده کنید. وسیله ورزشی ففو را می‌توانید برای کاهش وزن و ورزش در خانه استفاده کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

7 + 3 =

  • logo-samandehi