تاثیر خواب بر ریزش مو | بی‌خوابی چه تأثیری روی سلامت مو دارد؟

تاثیر خواب بر ریزش مو | بی‌خوابی چه تأثیری روی سلامت مو دارد؟

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

تاثیر خواب بر ریزش مو می‌تواند مثبت یا منفی باشد. اگر فرد خواب کافی داشته باشد میزان خواب مفید، به آزادسازی هورمون‌ها و آنزیم‌های رشد مو و همچنین سلامت مو کمک می‌کند. کم‌خوابی بر ریزش مو تأثیرات منفی دارد و بر اثر کاهش ملاتونین، فرد دچار ریزش مو می‌شود. زمانی که تنظیم خواب به هم می‌ریزد در بدن انسان هورمون استرس و کورتیزول شروع به ترشح می‌کند و نتیجه آن کاهش سرعت تولید کلاژن و ریزش مو است. در ادامه در مجموعه‌ی فنر فشاری ورزشی به بررسی دلایل ریزش مو بر اثر کم‌خوابی می‌پردازیم.

رابطه بین خواب و ریزش مو

ایجاد اختلال در چرخه خواب باعث تغییرات بیولوژیکی در بدن و فولیکول موها می‌شود. رابطه بین خواب و ریزش مو یک رابطه مستقیم است. هنگامی که فرد ساعت خواب کافی نداشته باشد سلامت عمومی بدن آن کاهش پیدا می‌کند و استرس فرد بالا می‌رود. یکی از عوامل ایجاد ریزش مو استرس بر اثر کم‌خوابی است. تاثیر خواب بر ریزش مو در صورت نامنظم‌بودن ساعات خواب و خواب باکیفیت نداشتن، شامل ضعیف‌شدن تار موها و ازدست‌دادن شادابی آن‌ها است. از تاثیر کم‌ خوابی بر ریزش مو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کم‌شدن میزان حجم مو
  • ازدست‌دادن درخشندگی موها
  • دورشدن خط مو
  • فولیکول‌های نهفته مو
  • سفیدشدن موها

رابطه بین خواب و ریزش مو | تاثیر خواب بر ریزش مو

کیفیت و تاثیر خواب بر ریزش مو

نقطه تاثیرگذاری خواب بر بدن بر روی هورمون‌ها است. برای اینکه افراد دارای موهای پرپشت و با حجم خوب باشند؛ باید هورمون‌های داخلی بدن آن‌ها تنظیم باشند. تنظیم خواب شبانه به‌صورت درست به ‌سلامت مو کمک می‌کند. برای اینکه کیفیت و تاثیرات خواب بر سلامت مو و ریزش آن مثبت باشد و ریزش مو را کم کند؛ باید میزان ترشح هورمون ملاتونین در بدن انسان تنظیم و به‌اندازه باشد. هورمون ملاتونین بر روی بالابردن سرعت رشد مو تأثیر فراوانی دارد و تنها در زمان خواب در بدن انسان تولید می‌شود.

همچنین بخوانید  تاثیر استرس بر خواب چگونه است؟

به‌هم‌خوردن ساعت خواب میزان تولید ملاتونین را کاهش می‌دهد و با ایجاد اختلال در بدن بر روی رشد موها تاثیر می‌گذارد. در اصل تاثیر کم خوابی بر ریزش مو به دلیل کاهش تولید هورمون ملاتونین و کاهش سرعت رشد موها است. کیفیت خوب خواب به کاهش ریزش مو، شادابی آن‌ها و افزایش سرعت رشد آن‌ها کمک می‌کند.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

تاثیر خواب بر ریزش مو

باتوجه‌به اختلالاتی که بر اثر بی‌خوابی یا کم‌خوابی در بدن انسان ایجاد می‌شود باید نسبت به میزان خواب و کیفیت آن در طول شبانه‌روز توجه داشته باشید. کم‌خوابی بر روی سیستم ایمنی بدن، پوست و سلامتی موها تأثیر می‌گذارد.

از مثبت‌بودن تاثیر خواب بر ریزش مو می‌توانیم به توقف ریزش موها اشاره کنیم. با تنظیم‌شدن ساعت خواب بدن و بالارفتن کیفیت، سرعت ریزش موها کاهش و در نهایت متوقف می‌شود. همچنین با ترشح هورمون ملاتونین و تغذیه فولیکول به شادابی و سلامت مو کمک می‌شود.

بهترین زمان خواب برای سلامتی موها | تاثیر خواب بر ریزش مو

بهترین زمان خواب برای سلامتی موها

تاثیر کم خوابی بر ریزش مو تا جایی است که بر درخشش و شادابی موها هم تاثیر می‌گذارد. با تنظیم‌شدن خواب بدن می‌توان تأثیرات مثبت خواب را بر روی موها دید. بهترین زمان خواب برای سلامتی موها و تنظیم هورمون‌های بدن بازه زمانی 10 الی 11 شب تا 6 الی 7 صبح است.

بسته به سبک زندگی، هر فرد می‌تواند ساعت خواب خود را تنظیم کند. ناگفته نماند تنها 8 ساعت خوابیدن ملاک نیست؛ بلکه کیفیت آن مهم است. بهترین کیفیت خواب در بازه زمانی گفته شده است که بازسازی و ترمیم موها و همچنین پوست صورت می‌گیرد. اگر میزان خواب افراد کافی باشد تاثیر خواب بر ریزش مو به سمت شادابی، سلامتی، افزایش سرعت رشد و زیادشدن حجم موها پیش می‌رود.

همچنین بخوانید  بهترین زمان برای ورزش کردن چه زمانی است؟

تاثیر خواب بر ریزش مو؛ روش‌های پیشگیری از بی خوابی

باتوجه‌به تاثیر خواب بر ریزش مو که میزان کم یا کافی بودنش می‌تواند تاثیر منفی یا مثبت داشته باشد؛ توصیه می‌کنیم که ساعت خواب خود را تنظیم کنید. برهم‌خوردن تعادل و میزان ساعت خواب منجر به کم‌خوابی و استرس می‌شود.

تاثیر کم خوابی بر ریزش مو به‌صورت وزشدن موها، نازک شدن تار موها و ریزش شدید خود را نشان می‌دهند. با روش‌های زیر می‌توانید از بی‌خوابی و تأثیرات منفی آن بر مو و پوست جلوگیری کنید:

  • انتخاب ساعت مشخص برای رفتن به رختخواب و بیدارشدن حتی روزهای تعطیل
  • پرهیز از خوردن نوشیدنی‌ها و غذاها با حجم زیاد قبل از خواب
  • انتخاب الگویی برای قبل از خواب مانند موسیقی گوش‌دادن، کتاب‌خواندن یا دوش‌گرفتن
  • فراهم‌کردن محیط آرام در اتاق برای خوابیدن
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار
  • حذف‌کردن خواب بعدازظهر یا عصر

روش‌های پیشگیری از بی خوابی | رابطه بین خواب و ریزش مو

جمع‌بندی

تاثیر کم خوابی بر ریزش مو به دلیل تغییر در هورمون‌های بدن و تضعیف سیستم ایمنی بدن مشهود است. با ایجاد استرس و کاهش ملاتونین سلامت مو به خطر می‌افتد و فرد علاوه بر کاهش رشد موها، با ریزش شدید مو مواجه می‌شود.

برای مثبت کردن تاثیر خواب بر ریزش مو باید کیفیت خواب خود را افزایش داده و در بهترین زمان ممکن به خواب بروید. با تغییر سبک زندگی، تنظیم ساعت خواب، رژیم غذایی مناسب، ورزش‌کردن و مدیتیشن می‌توانید به ‌سلامت مو و کاهش ریز مو کمک کنید.

همچنین، برای خواب بهتر، لازم است ورزش کنید. ورزش با وسایل استاندار برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر خیی اهمیت دارد. وسیله ورزشی ففو انتخابی بسیار مناسب برای ورزش و خواب بهتر هستند.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

70 + = 72

  • logo-samandehi